یک کارشناس حوزه تلفن همراه با اشاره به ابهامات تعیین حقوق ورودی در رویه‌های تجاری و مسافری واردات تلفن همراه در یک سال گذشته گفت: به نظر می‌رسد در این حوزه با دوگانگی‌های منفعت طلبانه مواجه باشیم.

دوگانگی منفعت طلبانه درتغییرات پی در پی عوارض واردات موبایل

مهدی عبقری در خصوص اتفاقات اخیر بازار موبایل و تغییر چند باره عوارض واردات تلفن همراه گفت: در تیر ماه سال گذشته، با وجود اینکه در پایان سال ۱۴۰۱ مجلس با صراحت اعلام کرد که تعرفه واردات مسافری باید دو برابر رویه تجاری باشد، گمرک تعرفه واردات مسافری تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار را ۶ درصد و تجاری را ۱۵ درصد اعلام کرد. مدت کوتاهی بعد  پس از ابلاغ این تعرفه‌ها، از سوی انجم

وی افزود: در این ماجرا اشتباهی رخ داده بود و باید حقوق ورودی تلفن‌های بالای ۶۰۰ دلار به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد. به این موضوع توجه نشد و انتهای سال معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که اشتباه رخ داده و حقوق ورودی تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار که از طریق وریه مسافری وارد می‌شود باید به ۳۰ درصد(دو برابر رویه تجاری) افزایش پیدا کند.

آسیب به درآمد گمرکی دولت با عدم اجرای قاعده دو برابری واردات در رویه مسافری

عبقری با اشاره به اینکه در پایان سال ۱۴۰۲ و با توجه به گزارش گمرک ایران، مشخص شد که بیش از ۴۵۰ میلیون دلار واردات مسافری انجام شده است، گفت: این ۴۵۰ میلیون دلار با ۶ درصد عوارض وارد کشور شده بود. در حقیقت این واردات با ۲۴ درصد عوارض گمرکی کمتر انجام شد. چنین بی‌تدبیری سبب آسیب چند صد میلیاردی به درآمدهای دولت و بیت‌المال شده است.

برای ۶ ماه فعال اقتصادی امکان رقابت با کالای مسافری را نداشت

از سوی دیگر بازرگان هزینه ۱۵ درصد عوارض، ۹ درصد ارزش افزوده و ۱۸ ماه خدمات پس از فروش را برای تلفن همراه وارداتی خود پرداخت کرد و دیگر امکان رقابت با تلفن همراهی که در رویه مسافری با عوارض ۶ درصدی وارد شده بود را نداشت.

نفع نجومی عده‌ای خاص از تغییرات حقوق گمرکی موبایل لوکس

دبیر اسبق انجمن واردکنندگان تلفن همراه اظهار کرد: در سال جاری نیز گمرک ایران به استناد مصوبه دولت، حقوق ورودی تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار را که در قانون بودجه تعیین تکلیفی در خصوص آن انجام نشده بود را اعلام کرد. این موضوع سبب شد تا عده خاصی که آیفون در اختیار داشتند به راحتی توانستند سودهای نجومی کسب کنند و تلفن‌های همراه در اختیار خود را با قیمت‌های بالا به فروش برسانند.

واحدهای خرده فروشی موبایل نیز کالا خود را گران‌تر از شرکت‌ها خریداری کردند. همین اتفاق برای مصرف‌کننده نیز رخ داد. از سوی دیگر واردکننده خود را ملزم به واردات براساس رقم عوارض اعلام شده می‌داند. بازرگان کالا را وارد می‌کند و بعد در ۱۲ تیر ماه مشخص می‌شود که مجلس نرخ‌های مربوط به واردات تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار را تعیین کرده است.

عضو موسس انجمن موبایل ایران گفت: در این مرحله گمرک به استناد جداول از قلم افتاده بودجه ۱۴۰۳ اقدامی انجام داده است که در نتیجه آن مصوبه دولت بلااثر شده است. حال سوال این است که حقوق مصرف‌کننده، واحدهای خرده فروشی تلفن همراه و بازرگان که هر سه هزینه‌های بیشتری به آنها تحمیل شده است، چگونه به آنها بازگردانده خواهد شد. چه کسی پاسخگوی این مشکلات است؟

ماجرای انتشار نصفه و نیمه  پیش خبر بخشنامه گمرک از سوی فعالان صنفی

عبقری با اشاره به دوگانگی‌ها ضرورت شفاف‌سازی نهادهای مسئول و انجمن صنفی گفت: دوگانگی بین عدم تعیین دو برابری عوارض مسافری در سال ۱۴۰۲ و اعمال آن در سال ۱۴۰۳ را چه کسی پاسخ می‌دهد؟ کسی نمی‌تواند بگوید که در جریان نبوده است چرا که با آنها مکاتبه شده است.

در این ماجرا شاهد هستیم که یک اتحادیه صنفی که باید از صنف و کسبه دفاع کند، به عنوان دستاورد یک روز قبل از انتشار بخشنامه گمرک اعلام می‌کند که میزان عوارض  ان هم صرفا در بخش و رویه مسافری موبایل کاهش پیدا کرده و قیمت در حال کاهش است.

سوالی که وجود دارد این است که حال شما چگونه می‌خواهید این دوگانگی را پاسخ دهید. چگونه می‌خواهید پاسخ فروشنده و مصرف‌کننده‌ای که کالای خود را گران خریده است بدهید؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.